پخش زنده

بومی‌سازی و ترجمه به زبان‌های دیگر، مزیت رقابتی بازی‌ها است

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، علی نادعلیزاده در این نشست با ارائه گزارشی از سابقه حضور 15 ساله‌شان در صنعت بازی ایران و انتشار بیش از 25 عنوان بازی در استودیو «تاد»، سخنانش را با طرح این سوال که کدام تیم‌ها و چه بازی‌هایی برای انجام سرمایه‌گذاری مناسب هستند، ادامه داد و گفت: من اگر بخواهم روی انتشار یک بازی سرمایه‌گذاری کنم به سه نکته بازار، تیم سازنده بازی و محصول توجه می‌کنم.

او افزود: براساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه مصرف بازی، 40 درصد کاربران ایرانی از پلتفرم کنسول و PC برای بازی استفاده می‌کنند. اما ما درآمدزایی خاصی از این حوزه نداریم و این بازار یک فرصت از دست رفته برای ما است.

نادعلیزاده تصریح کرد: در مدل تجاری بازی‌ها ما با این موضوع مواجه هستیم که بازی‌های موبایلی رایگان پخش می‌شوند و حدود 2 تا 4 درصد کاربران این بازی‌ها، پرداخت درون برنامه‌ای دارند. تبلیغات منبع درآمد دیگری برای بازی‌ها است و تعداد دیگری از بازی‌ها هم از مدل پرداخت اشتراکی برای کاربران خود استفاده می‌کنند. اما عمده درآمد مربوط به پرداخت درون برنامه‌ای و اشتراک است و نکته جالب اینکه، نسبت این دو بسیار به سبک و ژانر بازی وابسته است.

مدیر اجرایی استودیو «تاد» در ادامه گفت: بازی یک کالای مصرفی است و کاربر آن بعد از مدتی، آن را ترک می‌کند و از بازی دیگری استفاده می‌کند. بازی‌ها با  رفتن به مناطق، کشورها و فرهنگ‌های دیگر است که بزرگ می‌شوند. یعنی اگر ما هدف یک بازی را فقط برای کشور ایران ببینیم، نسبت به یک استارتاپ خدماتی همیشه عقب هستیم. مزیت رقابتی بازی جایی دیده می‌شود که بتوان آن را بومی‌سازی و به زبان‌های دیگر ترجمه کرد. نکته مهم دیگر درباره بازی‌ها و مدل تجاری آنها این است که بازی‌ها راحت پخش می‌شوند و جذب کاربر برای یک بازی به طور متوسط شاید یک دهم یک اپلیکیشن کاربردی هزینه بخواهد و جذب کاربر برایشان راحت‌تر است.