به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، اولین پیش نشست رویداد سرمایهگذاری دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر با حضور جمعی از بازیسازان، ناشران، مدیران شتابدهها و شرکتهای سرمایهگذاری صنایع خلاق و دانشبنیان با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.
محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این نشست با اشاره به استقبال از برگزاری رویداد سرمایهگذاری در جشنواره بازیهای رایانهای فجر که از سال گذشته آغاز شده است، گفت: جشنواره بازیهای رایانهای باید در کنار معرفی نماد و اصالت فرهنگی، بتواند به زیرساختهای اقتصادی حوزه بازی کمک کند. بازی تنها رسانه نیست بلکه یک صنعت فرهنگی خلاق است و بخشهای مختلف حاکمیتی بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به آن توجه کنند تا بتوانیم برای بعد اقتصادی آن برنامه داشته باشیم.
دبیر دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر تصریح کرد: سکوی پرش غزال میتواند بهنحوی تامینکننده این بخش از نگاه فرهنگی و اقتصادی به حوزه بازی است. حوزه بازی یک زیست بوم فرهنگی است و در حوزه زیست بوم بازی باید تمام اجزا در کنار هم حضور داشته باشند. از این جهت تاکید بر حضور ناشر در رویداهای سرمایهگذاری با هدف انتقال تجربه با این رویکرد صورت میگیرد. مسئله دیگر ایجاد مسیرهای ارتباطی میان این اجزا است که برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای فجر و رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال با همین نگاه برگزار میشود.
حاجی هاشمی با اشاره به اینکه دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر به صورت یک رویداد سه روزه کسبوکاری تعریف شده است، افزود: در این سه روز بازیسازان میتوانند با ناشران و سرمایهگذاران از نزدیک ارتباط بگیرند و محصولات خود را ارائه دهند و جلسات کسبوکاری، شبکهسازی (B2B ) و کنفرانسهای آموزشی داشته باشند تا ارتباط میان اجزا مختلف این زیست بوم قویتر شکل بگیرد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: مسئله تامین مالی در زیست بوم بازی از موضوعات بسیار مهم این حوزه است که باید به آن توجه شود. عناصر فرهنگی که در شکلدهی به این زیستبوم نقش دارند، از دیگر موضوعات این حوزه است که رویدادهایی مثل شتابدهی «بازی آرا» میتواند به تقویت عناصر فرهنگی کمک کند. عنصر ارتباطات مالی در این زیست بوم عنصر بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. در حال حاضر در صنعت بازیهای موبایلی اکوسیستمی شکل گرفته که این تبادلات در آن انجام میشود. ما تجربه 15 سال گذشته را داریم که به دلیل مصرف بازیهای کرک شده کنسولی و رایانهای، صنعت بازیهای رایانهای شکست خورد. الان که زیست بوم سالمی در حوزه بازیهای موبایلی داریم که مخاطب در آن هزینه میکند و از بازی باکیفیت استفاده میکند، خطر بازگشت آنها به سمت بازیهای کرک شده و ماد شده وجود دارد. از این رو باید به این موضوع توجه کنیم.
دبیر دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر در ادامه گفت: در بخش تامین مالی این حوزه شرکتهای بزرگ یک قدم جلوتر بگذارند. نسبت به جذب سرمایهگذار اقدام کنند و از Middle-stage به Growth و از آن به IPO ارتقا پیدا کنند. در ایران تعدادی شرکت بزرگ ناشر بازی داریم. نمیشود آنها در همین سطحی که هستند باقی بمانند و بعد توقع داشته باشیم که این صنعت رشد کند. بلکه باید آنها هم وارد جریان سرمایهگذاری شوند. از سوی دیگر صندوقهای سرمایهگذاری باید در حوزه خطرپذیر در لایههای پایینتر هم سرمایهگذاری کنند.
محمدامین حاجی هاشمی افزود: در رویداد سرمایهگذاری نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر که با کمک دوستان در معاونت علمی ریاست جمهوری صندوق صنایع خلاق، مجموعه صد استارتاپ، استودیو «آنو» و تعدادی دیگر از صندوقهای سرمایهگذاری برگزار شد، بیشتر شرکتهایی که در این بخش حضور داشتند و جذب سرمایه کردند از شهرهای مختلف کشور بودند. از 7 تیمی که در این رویداد معرفی شدند، 6 تیم به مرحله انعقاد قرارداد رسیدند و جذب سرمایه کردند. امسال نیز علاوه بر دوستان سال قبل، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و مجموعههای دیگر مثل «کارن» در کنار این رویداد هستند. باید سرمایهگذاری خطرپذیر روی تیمهای کوچکتر هم انجام شود تا ایدههای آنها هم دیده شود. از این جهت باید موضوع تامین مالی در این ردهها هم جدی گرفته شود.
گفتنی است مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، معاون بهبود کسبوکار و تولیدات محتوایی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، رئیس هیات مدیره «نارین گیمز»، مدیر استودیو «پاییزان»، مدیرعامل شرکت بازی گستران «مدریک»، استودیو بازی سازی «بلوط گیمز» و مدیر استودیو «تاد» از دیگر سخنرانان اولین پیش نشست رویداد سرمایهگذاری دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر بودند که سخنان آنها در این نشست به مرور منتشر میشود.